Sekcja fantastyki i horroru
Pierwsze zajęcia: Alan Wake przy otwartym oknie
28 listopada, Stara Rzeźnia, godz. 17:00, wstęp wolny
Porównanie gry do filmu „Sekretne Okno”
Co na zajęciach?:
- estetyka (kolorystyka, nastrój, stylistyka w wystroju domu i doborze strojów, otoczenie)
- fabuła (podobieństwa i różnice)
- postać pisarza (rys psychologiczny bohaterów)
- z jaką siłą się mierzą (jej źródła i cele oraz sposób, w który próbują je osiągnąć)
- charakterystyka ważniejszych postaci + ich reakcja na zachowanie głównego bohatera
- rola otoczenia (las, chatka w osamotnieniu, jezioro)
- rola światła
- rola tworu, czyli napisanej lub pisanej przez bohatera powieści
- motyw dzieła i twórcy
- motyw osamotnienia/odosobnionego miejsca
Cel zajęć: Dostarczenie argumentów umożliwiających odpowiedzieć na pytanie „Czy film mógł stanowić inspirację do stworzenia gry lub zawartych w niej wątkach?
Zapisy: tel. 71 38 41 124
Nazwa: Sekcja fantastyki i horroru
Tematyka: Ogólnie rozumiana fantastyka, jednak ze szczególną orientacją na horror – gry (w głównej mierze), filmy oraz książki.
Grupa docelowa: młodzież 15+
Typ zajęć: Grupa dyskusyjna z mini wykładami na temat konkretnej gry lub związane z nią zagadnienie.
Co konkretnie będziemy robić?:
- rozmowy o teoriach
- wskazywanie szczegółów, które łatwo można pominąć w pierwszej rozgrywce (easter eggi, niezebrane dokumenty i inne elementy kolekcjonerskie poszerzające rozumienie fabuły)
- fanowskie tłumaczenie dokumentów (w grach nieposiadających polskiej wersji językowej)
- rozwiewanie wątpliwości, dyskutowanie o niejasnościach
- historia poszczególnych gier i serii, ich sukcesu/upadku oraz rozwoju (behind the scenes)
- wzajemne polecanie różnych produkcji bądź osób (np. youtuberów) zajmujących się lore’em gier lub po prostu opierających na nich swoją twórczość
- doszukiwanie się lub przedstawianie pierwowzorów/inspiracji, które przyczyniły się do stworzenia danej gry (np. filmy, książki, wydarzenia historyczne) i poszerzanie w ten sposób kontekstu
- przedstawianie dodatkowych źródeł informacji wyjaśniających nierozwinięte wątki zawarte w fabule gry (np. omawianie książek, filmów, animacji, komiksów z serii)
- dzielenie się wrażeniami po „ograniu” nowej gry
- przyglądanie się oprawie graficznej i audiowizualnej
- subiektywna ocena złożoności i atrakcyjności fabuły
- uznanie gier komputerowych jako pełnoprawnego i złożonego medium kulturalnego współczesnego świata
- możliwość dzielenia się pomysłami na własne gry lub projekty z nimi związane (scenariusze, cosplay’e, fanarty, headcanony itd.)
- na koniec każdego spotkania lekko polonistycznie: odpowiemy sobie na pytania „Jakie motywy literackie znajdziemy w danej grze?”, „Gdzie możemy się na nie powołać i jak to uzasadnić?”
Nasza sekcja fantastyki i horroru będzie miejscem spotkań zarówno dla graczy, czytelników, jak i kinomaniaków. Mile widziane są także osoby ograniczające się jedynie do oglądania „let’s play’ów” lub po prostu zafascynowane fabułą czy konceptem danej gry. Nie będziemy nikogo dyskryminować! Nieważne czy jesteś starym, zatwardziałym fanem serii znającym ją od deski do deski czy dopiero zaczynasz dryfować po powierzchni sekretów i chcesz bezpiecznie zanurzyć się w ich toń; każdy jest mile widziany.
Zajęcia poprowadzi, Karolina Nowak, młoda fascynatka świata fantastyki, zarówno w jego klasycznym, jak i nowoczesnym wydaniu. Jest przedstawicielką młodego pokolenia. Jej zainteresowania rozciągają się szeroko, choć najbliższe jej sercu są właśnie gry horror, historia sztuki oraz literatura. “Myślę, że jestem odpowiednią osobą, która wprowadzi was w tą mroczniejszą i zawiłą część fantastycznego świata, a moje warsztaty dostarczą wam nie tylko frajdy ale i nauczą patrzenia na gry komputerowe głębiej.”
Zajęcia dedykowane są młodzieży w wieku +15 lat i mogą zawierać treści niepokojące oparte na grach takich jak Outlast, Resident Evil, Five Nights At Freddy”s, Alan Wake, Visage, The Evil Within. Udział dzieci młodszych, jest możliwy tylko za zgodą rodzica/opiekuna prawnego.